Etusivu / Tiedotteet, puheet ja uutiskirjeet / Tiedotteet / Euromaat sopivat palomuurien vahvistamisesta

Euromaat sopivat palomuurien vahvistamisesta

30.03.2012  |  Tiedote 77/2012

Euromaat sopivat perjantaina 30.3.2012 Kööpenhaminassa euroryhmän kokouksessa periaatepäätöksestä euroalueen palomuurien vahvistamiseksi. Suomen tavoitteet euroalueen vakausmekanismien vahvistamisesta toteutuvat päätöksen myötä.

Euroalueen palomuurin vahvistaminen on välttämätöntä euroalueen talouskriisin voittamiseksi. Päätöksellä vahvistetaan uskottavaa kriisinhallintakapasiteettia luottamuksen lisäämiseksi. Samalla se on tarpeen Kansainvälisen valuuttarahaston voimavarojen lisäämiseksi.

Periaatepäätöksen mukaisesti euroalueen väliaikaisen (ERVV) ja pysyvän (EVM) kriisihallintavälineiden yhteenlaskettu lainakapasiteetti nousee väliaikaisesti 700 miljardiin euroon. Suomi pitää tätä kapasiteettia uskottavana ja riittävänä vastaamaan Euroopan ulkopuolisten maiden vaatimuksiin palomuurin vahvistamisesta. 700 miljardia koostuu ERVV:n kautta jo myönnetyistä lainoista sekä EVM:n 500 miljardin euron lainakapasiteetista.

EVM on heti toimintansa alusta alkaen 1.7.2012 lähtien ensisijainen kriisinhallintaväline. Koska EVM:n kapasiteetti tulee vähitellen käyttöön, niin EVM:n 500 miljardin euron kokonaiskapasiteetin mahdollistamiseksi ERVV:tä voidaan käyttää 1.7.2013 asti. EVM:n pääomitus tapahtuu nopeutetussa aikataulussa tukikapasiteetin saamiseksi uskottavalla tavalla 500 miljardin euron enimmäismäärään.

Suomi on pitänyt yhteenlasketun kapasiteetin nostamista väliaikaisesti 700 miljardiin euroon hyväksyttävänä sen varmistamiseksi, että EVM saadaan täysimääräiseen käyttöön mahdollisimman nopeasti. EVM on ERVV:a huomattavasti tehokkaampi ja riskittömämpi väline. Keskeistä on, että EVM:llä on etuoikeutetun velkojan asema. Lisäksi EVM:ssä ei ole ERVV:n tapaan väistyvien takaajien ongelmia tai korkomuutosten vastuisiin liittyvää epävarmuutta. Siihen kuuluu lähtökohtaisesti myös velkajärjestelyn mahdollisuus, joka lisää merkittävästi yksityisen sektorin vastuuta.

Periaatepäätös antaa hyvät lähtökohdat sille, että euroalueen ulkopuoliset EU-maat ja erityisesti Euroopan ulkopuoliset maat osallistuvat Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n kapasiteetin kasvattamiseen. Euroalueen maat ovat joulukuussa 2011 osaltaan sitoutuneet vahvistamaan IMF:n kriisinhallintakapasiteetti 150 mrd. eurolla.

Palomuurin uskottavuus on ollut edellytys IMF:n entistä suuremmalle osallistumiselle euroalueen kriisinhallintaan. Palomuurissa otetaankin huomioon 700 miljardin kokonaiskapasiteetin lisäksi Kreikan ensimmäisestä lainaohjelmasta maksettu rahoitustuki (53 mrd. euroa) sekä EU:n rahoitusvakausmekanismin ERVM:n kautta annettu (49 mrd. euroa) rahoitus. Näin ollen yhteenlaskettu palomuuri on noin 800 miljardia euroa, kun mukaan lasketaan vanhat jo myönnetyt lainat ja EU:n yhteinen instrumentti.

EVM-sopimuksen toimeenpanoa koskeva hallituksen esitys annetaan eduskunnalle lähiviikkoina. ERVV:n käytöstä päättää Suomessa jatkossakin eduskunta. ERVV:n kapasiteetin aktivoiminen edellyttää aina yksimielisyyttä euroalueen jäsenvaltioiden kesken. Lisäksi ERVV:n kautta euroalueen jäsenvaltiolle annettavalle rahoitustuelle tullaan jatkossakin vaatimaan vakuudet.

Suomen hallitusohjelman peruslinja vahvistuu ratkaisuun myötä. Hallitusohjelmassa tiukennettiin Suomen suhtautumista euroalueen tukiohjelmiin ja Suomen valtion riskejä rajataan.

Lisätietoja:
Finanssineuvos Pekka Móren, p. 358 40 761 9387