Etusivu / Tiedotteet, puheet ja uutiskirjeet / Tiedotteet / Valtiolle syntyi neuvottelutulos

Valtiolle syntyi neuvottelutulos

15.02.2011  |  Tiedote 17/2011

Valtion työmarkkinalaitos, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry, Julkisten ja hyvinvointialojen JHL ry sekä palkansaajajärjestö Pardia ry saavuttivat 15.2.2011 neuvottelutuloksen, joka koskee sopimuskaudelle 2010-2012 maaliskuussa 2010 tehdyn valtion virka- ja työehtosopimuksen tarkentamista.

Neuvottelutulos koskee noin 88 000 virkamiestä ja työntekijää, jotka työskentelevät puolustusvoimissa, poliisihallinnossa, verohallinnossa, ministeriöissä ja muissa valtion virastoissa ja laitoksissa.

Osapuolet tarkastelivat voimassa olleiden sopimusmääräysten mukaisesti sopimuksen tavoitteiden toteutumista sekä tiedossa tai arvioitavissa olevia kansantaloutta ja valtiontaloutta sekä valtion henkilöstön ostovoimaan liittynyttä kehitystä ja näkymiä sekä neuvottelivat vuoden 2011 palkkausten ja muiden palvelussuhteen ehtojen tarkistamisesta jäljellä olevaksi sopimuskaudeksi.

Neuvottelutuloksen mukaiset tarkentavat virka- ja työehtosopimukset tulevat voimaan 1.3.2011. Neuvottelutulokseen sisältyy 1,3 prosentin yleiskorotus 1.2.2011 lukien ja 1.5.2011 lukien 0,5 prosentin paikallinen erä sekä 0,2 prosentin suuruinen tasa-arvoerä. Neuvottelutulokseen sisältyy myös mm. muutosturvaa koskeva sopimusmääräys.

Valtion virka- ja työehtosopimus on voimassa 29.2.2012 saakka.

Lisätietoja antaa valtion työmarkkinajohtaja Teuvo Metsäpelto, puh. 09 160 34900