Etusivu / Tiedotteet, puheet ja uutiskirjeet / Tiedotteet / Yhteispalvelupisteiden määrä ja palveluvalikoima kasvavat ..

Yhteispalvelupisteiden määrä ja palveluvalikoima kasvavat jatkuvasti

09.06.2010  |  Tiedote 76/2010

Yhteispalvelun laajentamishankkeen tavoitteet ovat toteutumassa. Vuoden 2009 aikana perustettiin 20 uutta yhteispalvelupistettä ja noin 30 uutta palvelupistettä on tulossa vuonna 2010. Myös olemassa olevien yhteispalvelupisteiden palveluvalikoimia on laajennettu. Valtion viranomaisista erityisen aktiivisia ovat olleet Kela ja poliisin lupapalvelut. Yhteispalvelupisteiden lukumäärä oli hankkeen päättyessä noin 180 ja sen arvioidaan nousevan reippaaseen kahteen sataan.

Parantaakseen asiakaspalvelua ja laajentaakseen yhteispalvelun toimintamallin hyödyntämistä julkisessa hallinnossa valtiovarainministeriö asetti yhteispalvelun laajentamishankkeen ajalle 15.12.2008 - 31.5.2010. Hankkeessa olivat mukana valtiovarainministeriön lisäksi Suomen Kuntaliitto, Kela, poliisi, Verohallinto, työ- ja elinkeinohallinto sekä henkilöstöjärjestöt. Hankkeen tavoitteena oli lisätä yhteispalvelupisteiden määrää, laajentaa olemassa olevien yhteispalvelupisteiden palveluvalikoimaa sekä löytää uusia menettelytapoja ja työvälineitä. Hankkeen loppuraportti julkistettiin yhteispalveluseminaarissa 9.6.2010 Helsingissä.

Yhteispalvelun laajentamishanke ehdottaa, että valtiovarainministeriö selvittäisi mahdollisuuksia säätää nykyistä sitovammin yhteispalvelun perustamisesta, palveluvalikoimasta sekä ylläpitämisestä ja rahoituksesta laissa, koska sopimuspohjaiselle yhteispalvelulle on ominaista tietty epäyhtenevyys ja verkon muodostamisen sattumanvaraisuus.

Hankkeessa selvitetyistä uusista toimintamuodoista lupaavimmat kokemukset on saatu etäpalvelusta, jonka avulla on mahdollista saada asiantuntijapalvelut vaikka jokaiseen yhteispalvelupisteeseen. Viime syksynä Ylikiimingissä Oulussa, Jyväskylässä, Karstulassa ja Kivijärvellä saadut kokemukset ja palaute olivat erittäin positiivisia ja työtä etäpalvelun laajan käyttöönoton mahdollistamiseksi päätettiin jatkaa. Etäpalvelujen hankkeistaminen ja käyttöönotto on tarkoitus aloittaa jo ensi syksynä. Tämä työ on organisoitu osaksi Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelmaa (SADe).

Päätösseminaarissa julkistetun yhteispalvelututkimuksen mukaan asiakkaat pitävät yhteispalvelupisteissä saatavaa avustavaa asiakaspalvelua riittävänä. Vastaajista 81 % ilmoitti, että yhteispalvelu vastaa hyvin julkisten palvelujen tarpeeseen, ja antavat palveluneuvojille arvosanaksi erittäin hyvän.

Palveluneuvojien ammattitaidosta halutaankin pitää huolta. Koulutusta suunnitellaan, järjestetään ja kehitetään hyvässä yhteistyössä keskeisten viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa. Viranomaiset ovat tuottaneet palveluneuvojille asiakaspalvelun tueksi aineistoja verkkoon sekä nimenneet heille asiantuntijan taustavirastosta. Lisäksi viranomaiset järjestävät palveluneuvojille oman hallinnonalansa asiakaspalveluun liittyviä koulutustilaisuuksia.

Yhteispalvelun tavoitteena on taata julkisen hallinnon palvelut kattavasti koko maassa. Palveluja tarjotaan keskitetysti yhdestä palvelupisteestä, jonka isäntänä toimii yleisimmin kunta. Palvelupisteissä useimmiten palveluitaan tarjoavat kunta, Kela, poliisin lupapalvelut, maistraatti, työ- ja elinkeinotoimisto sekä Verohallinto. Yhteistyötä voidaan tehdä myös muiden paikallisten toimijoiden, kuten järjestöjen, yritysten ja muiden yksityisten yhteisöjen kanssa.

Lisätietoja antavat ylijohtaja Silja Hiironniemi, puh. 160 33250, hallitusneuvos Tarja Hyvönen, puh. 160 32231 ja kehittämispäällikkö Teemu Eriksson, puh. 160 32235.

Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemen pitämä avauspuheenvuoro

Yhteispalvelu 2010, yhteispalvelun laajentamishankkeen loppuraportti

Yhteispalvelututkimus 2010 sekä lisätietoa yhteispalvelusta löytyy osoitteesta: www.yhteispalvelu.fi