Etusivu / Tiedotteet, puheet ja uutiskirjeet / Tiedotteet / Komissio ehdottaa jäsenmaille tasapuolisia mahdollisuuksia..

Komissio ehdottaa jäsenmaille tasapuolisia mahdollisuuksia alennettuihin arvonlisäverokantoihin - Alennettu alv ravintolapalveluihin myös Suomessa?

25.09.2008  |  Tiedote 148/2008

Komissio ehdottaa, että alennettuja verokantoja voitaisiin soveltaa pysyvästi kaikkiin nykyisen työvaltaisia palveluja koskevan kokeilun piirissä oleviin palveluihin. Komissio ehdotuksen mukaan jäsenvaltioille voitaisiin antaa mahdollisuus päättää itsenäisemmin alennettujen verokantojen soveltamisesta paikallisiin palveluihin. Ehdotus sisältää myös joitakin teknisiksi luonnehdittuja muutoksia.

Lisäksi komissio laajentaisi alennusmahdollisuuden mm. ravintola- ja ateriapalveluihin. Alennetun verokannan soveltaminen ravintolapalveluihin on kirjattu tavoitteeksi Suomen hallituksen ohjelmaan. Muutokset voisivat tulla voimaan vuoden 2011 alusta.

Direktiiviehdotus mahdollistaisi alennetun verokannan soveltamisen jatkamisen parturi- ja kampaamopalveluihin sekä polkupyörien, kenkien, nahkatavaroiden, vaatteiden ja liinavaatteiden korjauspalveluihin vuoden 2010 jälkeen, mikäli tämä katsotaan kokeilun tulosten perusteella tarkoituksenmukaiseksi.

Valtioneuvosto lähetti 25.9.2008 eduskunnalle kirjelmän direktiiviehdotuksesta.

Komissio antoi heinäkuussa 2007 tiedonannon alennetuista verokannoista. Sitä käsiteltiin Ecofin-neuvostossa syksyllä 2007, mutta jäsenvaltiot olivat erimielisiä niin menettelytavoista kuin soveltamisalastakin. Vaikka keskustelu alennettujen verokantojen tulevaisuudesta vielä jatkuu, olisi komission mielestä nyt puututtava kaikkein kiireellisimpiin kysymyksiin. Tämän ehdotuksen tavoitteena onkin varmistaa, että jäsenvaltioilla on tasapuoliset mahdollisuudet soveltaa alennettuja verokantoja paikallisiin palveluihin.

Hallitus varauksellinen alennettujen verokantojen laajennuksesta kokonaan uusiin hyödykkeisiin

Hallitus pitää tärkeänä komission ehdotusta, että kaikilla jäsenvaltioilla on yhtäläiset oikeudet alennetun verokannan käyttöön mm. ravintolapalveluihin.

Hallitus katsoo, että alennetut verokannat eivät kuitenkaan yleensä ole tehokkaita välineitä tiettyjen yhteiskuntapoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi.  Suorat tukijärjestelmät ovat usein tehokkaampia, koska ne voidaan kohdistaa tarkemmin haluttuihin kohteisiin. Lisäksi alennettujen verokantojen laaja soveltaminen vaarantaa verotuksen neutraalisuutta, haittaa sisämarkkinoiden toimivuutta ja on vastoin verotuksen harmonisointitavoitetta. Niiden käyttöalan laajentaminen vähentää myös verotuloja, joita tarvitaan muiden verojen, erityisesti työhön kohdistuvien verojen alentamiseen.

Tämän vuoksi Suomi suhtautuu varauksellisesti ehdotukseen siltä osin kuin alennettujen verokantojen soveltamisalaa laajennetaan kokonaan uusiin hyödykkeisiin eli sellaisiin hyödykkeisiin, joihin nykyisin sovelletaan yleistä verokantaa kaikissa jäsenvaltioissa.  Jos tällaisia muutosehdotuksia ei voida pitää selvennyksenä tai teknisenä mukautuksena, niistä olisi syytä keskustella vasta myöhemmin verokantarakenteen yleisemmän uudistamisen yhteydessä.

Lisätietoja: Neuvotteleva virkamies Tiina Maisala, puh. 09 160 33205